Ball de Diables d’Esplugues

Ball de Diables d'Esplugues

La nostra història

El Ball de Diables d’Esplugues de Llobregat va ser fundat l’any 2003. Segueix el model de Balls de Diables del Penedès i Camp de Tarragona sent una representació de la lluita entre el bé i el mal: per part de l’Infern trobem el Llucifer, la Diablessa i els Borrons que s’enfronten amb l’arcàngel Sant Miquel enviat pel Cel.

El Ball de Diables obre seguicis i cercaviles ballant al ritme dels tabals i amb progressió pirotècnica, és a dir, cremant carretilles i sortidors tot dansant sota el foc. Per Santa Magdalena, després de les ofrenes a la patrona que tenen lloc a l’Església, els Diables fan el seu Ball Parlat i reciten els Versots. El Ball Parlat és la representació teatral de la lluita entre el bé i el mal i els Versots són versos satírics de crítica social, punyents però amb complicitat i sense censura que fan un repàs dels encerts i, sobretot, dels desencerts de les altres colles i entitats del poble, de la gestió política de l’Ajuntament i, com no, de l’Església i el Mossèn.

Al Penedès i Camp de Tarragona trobem una desena de Balls de Diables centenaris que tenen les primeres referències documentades del s.XIV, s.XV, s.XVI, s.XVII, s.XVIII i s.XIX.

Les activitats principals del Ball de Diables són la revetlla de Sant Joan, els actes de Santa Magdalena (que inclouen el seguici del dia 22 de juliol, amb representació del Ball Parlat i els Versots, la Processó del Ferro i Seguici de diumenge), els de Sant Mateu (Seguici del Pregó, Cercavila Festiu, Seguici de Diumenge i Correfoc de Festa Major) i el Quinto de Sant Esteve.

Després d’uns anys d’activitat del Ball de Diables, a Esplugues hi havia molts nens i nenes engrescades pel foc. Arran d’això, l’any 2011, tres diables de la colla van crear el Ball de Diables Infantil d’Esplugues, copiant exactament el model que segueix la colla gran. S’inicià el projecte per apropar la cultura del foc als més petits, que, avui dia, compta amb una trentena de nens i nenes d’edats compreses entre els 4 i els 14 anys.

Ball de Diables d'Esplugues
Ball de Diables d'Esplugues

Personatges

Els personatges del Ball de Diables genèric que la colla d’Esplugues també adopta són els següents:

LLUCIFER: és el cabdill de tots els diables. És el personatge principal del Ball de Diables i destaca per la seva indumentària diferent als altres. Normalment va acompanyat de la Diablessa i porta el ceptrot més gros de tots, és a dir, és el que més pirotècnia crema alhora.

DIABLESSA: és la companya del Llucifer i també té un paper destacat en el Ball de Diables portant un ceptrot més petit que el del Llucifer i vestint diferent als altres diables. Normalment aquest personatge és representat per un home corpulent i pelut, aspecte heretat de la teatralitat medieval.

DIABLES: són la resta de diables que formen part de la colla i que omplen carrers i places amb el seu foc. Tots vesteixen igual i duen una maça a la mà per a fer petar la pirotècnia. Normalment avancen formant dues fileres i dansant al ritme dels tabals.

ARCÀNGEL SANT MIQUEL: normalment està representat per un nen o nena i simbolitza el poder diví, l’enviat del Cel per combatre el mal a la Terra. En el Ball de Diables d’Esplugues només surt pel Seguici de Santa Magdalena el 22 de juliol i participa del Ball Parlat després de les ofrenes a l’església. La història sempre acaba igual: l’àngel derrotant tots els diables.

TABALERS: són els diables que acompanyen el ball amb els tabals de fusta i pell. Normalment són entre 4 i 6 i es pot diferenciar el toc de seguici, el toc de lluïment i el toc de versots.

BOTAFOC: és el diable encarregat d’encendre els altres diables. Seria com el director d’orquestra ja que és aquest personatge qui tria la intensitat de foc, quan parar, on es fa un lluïment, … Normalment va davant de tot.

REPARTIDOR: són els diables encarregats de repartir la pirotècnia als altres diables. Normalment van darrere dels diables i abans del carro.

També hi ha altres diables que s’encarreguen d’empènyer el carro, ajudar a carregar els ceptrots de Llucifer i Diablessa, de portar més pirotècnia als repartidors, d’estar atents i prevenir possibles accidents, avituallament d’aigua…

Ball Parlat i Versots

El Ball Parlat és una representació en vers de format simple, sense escenografia, que es fa en un espai amb bona visibilitat, escenari o plaça, i en la qual participen els diferents personatges de la colla: Llucifer, Diablessa, diables, tabalers, àngels i puntualment algun personatge més.

La representació simbolitza la lluita de les forces del Cel contra les tropes de l’Infern. Davant la intenció dels diables, encapçalats per Llucifer i Diablessa, de conquerir la humanitat i sembrar el mal, interromp l’Arcàngel Sant Miquel, l’enviat de Déu, per aturar-los. S’estableix aquí una batalla dialèctica que acaba amb la derrota dels diables i la invocació, per part de l’Àngel, de la patrona de la vila.

A Esplugues, el 22 de juliol, després de les ofrenes a la patrona Santa Magdalena que tenen lloc a l’església, el Ball de Diables fa la seva actuació. Primer es fa una entrada a la plaça, sovint passada de voltes, amb la intenció de concentrar tota la gent a la plaça i fer riure una estona. Aquesta entrada a la plaça pot anar acompanyada d’un primer versot. Tot seguit hi té lloc el Ball Parlat que sempre, des del 2007, és igual. Aquest diàleg entre el Cel i l’Infern dóna pas a una sèrie de Versots dels diables per acabar amb una última part que sempre és igual on Llucifer és derrotat per Sant Miquel.

Els Versots, de la mateixa manera que el Ball Parlat, acostumen a ser quartetes més o menys heptasil·làbiques que rimen ABAB, ABBA o ABCB i generalment són escrits pels mateixos diables que el recitaran. Són estrictament secrets i no es desvetlla el tema ni el contingut fins que són recitats a plaça el mateix dia 22 de juliol. Normalment els temes són de crítica social i política, on les principals afectatades són les entitats del poble, els polítics de l’Ajuntament i el Mossèn i l’Església. Val a dir que són versos satírics, punyents i que l’autocensura dels diables és gairebé inexistent.

Ball de Diables d'Esplugues

Vestuari

Els diables vesteixen amb roba de sac tupida perquè és molt difícil que es cremi. El color triat pel Ball de Diables d’Esplugues és un beix claret tirant a ocre. El tratge consta de pantaló llarg i casaca que es tanca amb un velcro vertical i s’ajusta als canells. La casaca té caputxa on hi van cosides unes banyes vermelles de tela de sac, del mateix color que el rivet i la part de sota dels pantalons amb forma de flama. Tot el vestit porta unes sanefes de color verd característiques del Ball de Diables d’Esplugues.

Tots els diables porten samarreta de diables vermella o negra, mitjons de color vermell i espardenyes de pinxo o de set vetes negres. És opcional cobrir-se el coll o la boca amb un mocador, portar guants i ulleres protectores.

LLUCIFER: porta un vestit de diable normal però se li afegeix una capa llarga i pesada de roba de sac vermella amb sanefes verdes. També porta un barret de copa de color negre.

DIABLESSA: porta faldilla llarga amb tres volants del mateix color que el vestit de diable rivetejades de vermell i sanefes verdes. La casaca de Diablessa no porta caputxa i a més a més vesteix una armilla oberta de color vermell amb sanefes verdes. Al cap hi porta un barret o pamela de palla recoberta amb roba de sac i sanefes verdes, rivet vermell i una cinta vermella que envolta el barret i penja per darrere.

ARCÀNGEL SANT MIQUEL: porta un vestit de cotó de color blau cel amb un cinturó de corda blanca, mitjons blancs i espardenyes. També porta un escut blanc i una espasa de fusta.

Estris

Els diables utilitzen la maça per a cremar la pirotècnia. Les maces del Ball de Diables d’Esplugues són de fusta clara i en forma de bóta. Antigament, cada entremès dels seguicis anava a càrrec d’un gremi i s’ha recollit que els diables acostumaven a ser el gremi dels boters. En el cas del Ball de Diables d’Esplugues la maça no baixa mai de l’alçada del cap i es manté sempre en posició vertical mentre es balla. És opcional utilitzar una pinça d’estendre per més seguretat i evitar que la pirotècnia s’escapi de la vareta de la maça.

Tant el Llucifer com la Diablessa utilitzen el ceptrot, que és una estructura metàl·lica més o menys grossa i pesada amb diverses varetes en forma de vano on s’hi posa la pirotècnia. El ceptrot se subjecta i es fa girar amb una barra metàl·lica llarga. El ceptrot del Llucifer és més gros i té més varetes que el de la Diablessa. A dins dels ceptrots hi ha pedretes i sorra perquè al sacsejar-lo faci soroll. Les pedres dels primers ceptrots del Ball de Diables es van recollir als jardins de Can Tinturé. Per ocasions especials, els Llucifer crema el ceptrot gros, que pot encabir-hi més de 100 carretilles en una sola cremada.

El dia de Santa Magdalena els diables fan la representació del Ball Parlat i, durant tot el seguici, Llucifer i Diablessa van acompanyats de l’Àngel. En aquest cas, la Diablessa porta un punyal de fusta fet amb l’arbre del ginjoler d’Esplugues escapçat per la caiguda d’un pi el 2009, l’any de la ventada. L’Àngel porta escut i espasa.

Els tabals del Ball de Diables d’Esplugues són de fusta i parxe de pell tensat amb cordes, a l’estil tradicional. Es fan sonar amb baquetes gruixudes de fusta per aconseguir un so greu i potent.

Per a portar la pirotècnia durant els correfocs i seguicis s’utilitza el carro gros amb diferents compartiments o bé un carro més petit per a actuacions més senzilles. Els repartidors porten uns sarrons de tela per a subministrar la pirotècnia als diables.

Ball de Diables d'Esplugues

WEB

www.diablesdesplugues.org

Contactar

diablesdesplugues@gmail.com